SGNM
SGNM
Door
SGNM
Omnichannel Marketingbureau
Geplaatst op
03/2020
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws
Door
SGNM
Omnichannel Marketingbureau
Geplaatst op
03/2020
Leestijd
3 minuten
Categorieën
Blog
Omnichannel
Nieuws

De kunst van het interviewen: drie tips waarmee jij jezelf in een expert op het gebied van elk willekeurig onderwerp verandert

Als je een goede contentmarketeer bent, kun je over élk onderwerp goede content maken dankzij één hele belangrijke vaardigheid: interviewen. Met de drie tips in dit artikel stel jij de juiste vragen, zodat je alle benodigde informatie verzamelt voor steengoede content.

Kijk eens om je heen. Wat zie je? Ik heb onder andere een kop koffie voor mijn neus staan, een computerscherm en een bakje met pennen. Als er nu bij ons op kantoor iemand binnenstapt die één van deze drie dingen verkoopt en aan mij vraagt of ik daar content voor hem of haar over kan maken, zeg ik ja. Ook al weet ik helemaal niets van computerschermen en heb ik geen idee wat voor koffie ik precies drink. Een goede contentmarketeer kan volgens mij over élk onderwerp goede content maken dankzij één hele belangrijke vaardigheid: interviewen. Wat is het geheim?

Als je ergens content over maakt, is het belangrijk dat je een expert bent op het gebied van dat onderwerp. Gelukkig hoef je om dat te worden niet telkens eerst terug de schoolbanken in. Voor elk onderwerp bestaan er namelijk al heel veel experts. De kunst is om de informatie die jij nodig hebt om een toptekst te maken uit het hoofd van die mensen te krijgen. Op searchenginejournal.com kwam ik onlangs een aantal handige tips tegen, die ik graag met je deel en waaraan ik er nog één toevoeg.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Als je onvoorbereid aan een interview begint, heb je geen idee waar het gesprek gaat eindigen. Grote kans dus dat je niet eindigt met de informatie die je nodig had. Stel van tevoren vragen op die je wilt doorlopen. Daarnaast helpt het ook om alvast online wat onderzoek te doen naar het onderwerp. Misschien zijn er belangrijke trends of ontwikkelingen gaande waar je vragen over kunt stellen.

Neem je interview op

Als je constant bezig bent met aantekeningen maken, is het veel moeilijker om goed te luisteren naar wat de ander zegt. Neem je interview daarom op. Dan hoef je je niet druk te maken over of je straks nog wel die belangrijke punten kent. Op schijfvis.nl, in een ander lijstje met tips voor interviews, wordt echter wel weer de tip gegeven om niet het hele interview terug te luisteren. “Dat kost enorm veel tijd, en de spontaniteit gaat uit het schrijfproces.” Daar ben ik het wel mee eens. Zelf maak ik vaak een korte aantekening met een kernwoord of uitroepteken als er iets wordt gezegd dat ik later even terug moet luisteren, zodat ik het na afloop sneller kan vinden in de opname.

Vraag door

Een van de basistips die ik eigenlijk mis in beide lijstjes, is: vraag door. Soms voel ik me tijdens een interview wel eens een beetje als een klein kind in de waarom-fase, maar zo krijg ik wel de beste antwoorden en de meeste informatie. Accepteer niet zomaar een antwoord, maar vraag door. Waaróm is dat zo? Waar blijkt dat uit? Hoe werkt dat precies? En, die tip geeft schrijfvis.nl dan weer wel: Kun je daar een voorbeeld van geven?

Dankzij een goed interview verander jij jezelf in een mum van tijd in een expert in elk willekeurig onderwerp. De volledige bovengenoemde lijstjes kun je hier terugvinden: schrijfvis.nl en searchenginejournal.com.

Download onze brochure om meer te weten over onze marketing­dienstverlening

Naam
Telefoon
E-mailadres
Dank je! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Download hier de brochure
Oeps! Er is iets misgegaan bij het verzenden van het formulier. Probeer het handmatig via: info@sgnm.nl
SGNM kantoorruimte met medewerkers
Met cookies en technieken die daarop lijken helpen we je beter en persoonlijker. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. We laten je graag nuttige advertenties zien. Daarom gebruiken we technologie om je gedrag binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we op een anonieme manier. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op ‘Oké’ om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies en gebruiken we technieken die daarop lijken. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen op de voorkeuren pagina.